Opleidingsprofiel
DOEL: Alle vaardigheden uitvoeren die nodig zijn als logisitek assistent in ziekenhuizen en zorginstellingen. | |
---|---|
Algemeen |
|
competenties | concretiseringen |
1 Eigen werkzaamheden plannen |
|
2 Eigen werkzaamheden op de werkplek organiseren |
|
3 Een werkmethode opvolgen |
|
4 Een administratieve bijhouden |
|
5 In team werken |
|
6 Met voorschriften voor kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan
|
|
Huishouding |
|
competenties | concretiseringen |
7 Het belang van het huishouden uitleggen | |
8 Maaltijden bereiden |
|
9 Textiel, kleding en schoeisel onderhouden |
|
10 Basisprincipes van interieurinrichting toepassen |
|
11 Een woning onderhouden |
|
Gezondheid |
|
competenties | concretiseringen |
12 Basiselementen in verband met gezondheid verwoorden |
|
13 Basisprincipes van lichaamshygiëne toepassen |
|
14 Basisprincipes van zorg toepassen |
|
Communicatie |
|
competenties | concretiseringen |
15 Eenvoudige communicatietechnieken toepassen |
|
16 Met de eigen identiteit omgaan |
|
17 Zich in functie van de eigen leefwereld informeren |
|
18 Met anderen omgaan |
|
19 Met andere samenlevingsvormen en culturen omgaan | |
20 Zich expressief uiten | |
Logistiek werk in ziekenhuizen en zorginstellingen |
|
competenties | concretiseringen |
21 Maaltijden voorbereiden, bedelen, toedienen, afruimen |
|
22 Onderhoudstaken uitvoeren |
|
23 Zorg dragen voor de persoonlijke bezittingen van de zorgvrager |
|
24 Elementaire ondersteuning bieden bij het bewegen van de zorgvrager |
|
25 Hulp inroepen |
|
26 Materiaal aanvullen en transporteren |
|
27 Animatieactiviteiten ondersteunen |
|
Facultatief: Initiatie zorg |
|
competenties | concretiseringen |
28 Met kind en oudere zorgvrager omgaan | |
29 Algemene principes rond zorgvisie toepassen |
|
30 Andere zorgverstrekkers bij zorgverlening helpen |
|
31 Elementaire hulp bieden en inroepen |
|
De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan. | |
Na het behalen van alle competenties wordt aan de leerling het getuigschrift “logistiek assistent ” uitgereikt. | |
Nuttige links
|
Opleidingsvorm 3 verstrekt naast een algemene, sociale vorming een beroepsgerichte vorming met het oog op integratie in een gewoon leef- en arbeidsmilieu. Hiertoe werden opleidingsprofielen ontwikkeld.
Per opleiding worden de competenties vermeld die leerlingen moeten verwerven om een getuigschrift van een opleiding te halen. Er wordt ook aangegeven welke competenties leerlingen moeten verwerven voor het behalen van een getuigschrift van verworven competenties van een afgerond geheel dat leidt tot inzetbaarheid op de arbeidsmarkt.
Voor het formuleren van de competenties en de concretiseringen zijn de beroepsprofielen het referentiekader geweest. Voor de opleidingen die niet afgeleid zijn van beroepsprofielen werden de opleidingsprofielen en concretiseringen voorgelegd aan ervaringsdeskundigen van het onderwijsveld en de arbeidsmarkt. Op deze manier zijn de opleidingsprofielen afgestemd op de verwachtingen van de arbeidsmarkt. Omwille van de herkenbaarheid en om de aansluiting mogelijk te maken met het volwassenenonderwijs werd bij het formuleren van de competenties en de concretiseringen gestreefd naar analogie met de beroepsopleidingstrajecten uit het modulair volwassenenonderwijs en het experiment modulair beroepsonderwijs.
Opleidingen die dezelfde naam dragen hebben dezelfde inhoud, ongeacht de onderwijsvorm waarin de opleiding wordt aangeboden. Dit is nodig om compatibel te zijn met de vraag van de arbeidsmarkt en om de einddoelstelling van OV3 te realiseren. Eenzelfde benaming en eenzelfde inhoud betekent niet dat de methodische aanpak of de duur van de opleiding identiek moeten zijn. Daarin behoudt het buitengewoon onderwijs zijn eigenheid.
De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen algemene en sociale vorming OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.
De noodzakelijke beroepsgerichte vaardigheden zijn vastgelegd in het Besluit van de Vlaamse regering van 6 december 2002.
Besluit Vlaamse regering
De ontwikkelingsdoelen werden vastgelegd bij besluit van de Vlaamse regering tot bepaling van de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen van het gewoon basisonderwijs van 19.04.2002 en bij decreet van 19.07.2002.