Opleidingsprofiel
De opleiding tot onderhoudsassistent bestaat uit 3 componenten, gekozen uit 5 verschillende opleidingen, die de basis omvatten van hout, bouw, tuinbouw, installatietechnieken en schilderen, aangevuld met specifieke vaardigheden voor het elementair onderhoud binnen en buiten. De competenties van deze drie componenten worden aangevuld met de competenties vermeld onder “algemeen”. | |
---|---|
DOEL: Onderhoudswerken uitvoeren. | |
Algemeen |
|
competenties | concretiseringen |
1 Eigen werkzaamheden plannen |
|
2 De werkzaamheden op de werkplek organiseren |
|
3 Een werkmethode opvolgen |
|
4 Een administratie bijhouden |
|
5 Werktekeningen maken en lezen | |
6 In team werken |
|
7 Met voorschriften inzake kwaliteit, welzijn, veiligheid en milieu omgaan, vooral
|
|
1 Bouw |
|
Algemeen bouw |
|
competenties | concretiseringen |
1 De voornaamste bouwmaterialen herkennen |
|
2 Handgereedschappen gebruiken en bouwmachines bedienen |
|
Basis metselwerk |
|
competenties | concretiseringen |
3 Eenvoudig metselwerk uitvoeren |
|
4 Halfsteense en éénsteense muren metselen |
|
5 Mortel aanmaken | |
Riolering |
|
competenties | concretiseringen |
6 Rioleringsbuizen plaatsen |
|
7 Afvoerbuizen ontstoppen |
|
Voegen |
|
competenties | concretiseringen |
8 Muren voegen en hervoegen |
|
9 Elastische voegen aanbrengen | |
Bestratingwerk (Facultatief) |
|
competenties | concretiseringen |
10 Onderlagen en bestratingsbed leggen |
|
11 Een eenvoudige vlakke wegbedekking leggen |
|
2 Hout |
|
Algemeen hout |
|
competenties | concretiseringen |
1 De voornaamste houtsoorten en plaatmaterialen herkennen | |
2 Handgereedschappen gebruiken en houtbewerkingmachines bedienen | |
3 Verschillende verbindingsmaterialen toepassen | |
Manuele houtbewerking |
|
competenties | concretiseringen |
4 Smetten, zagen, schaven, paren en afschrijven | |
5 Eenvoudige houtverbindingen maken | onderdelen manueel bewerken:
onderdelen tot een vlakke en driedimensionale constructie vergaren:
|
Plaatmateriaal verbindingen |
|
competenties | concretiseringen |
6 Lamellenverbindingen maken | onderdelen bewerken:
onderdelen vergaren:
|
7 Verbindingen met hulpstukken maken | zie 6 |
3 Installatietechnieken |
|
competenties | concretiseringen |
1 Buizen in verschillende materialen bewerken |
|
2 Verbindingen uitvoeren d.m.v. | |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 Eenvoudige herstellingen uitvoeren | |
4 Leidingen plaatsen | Leidingen voor aanvoer- en afvoerwater installeren
|
4 Schilderwerk - decoratiewerk |
|
Algemeen Schilder- en decoratiewerk |
|
competenties | concretiseringen |
1 Materialen en producten herkennen | |
2 Gereedschappen gebruiken en handmachines bedienen | |
Schilderwerk |
|
competenties | concretiseringen |
3 Muren, plafonds, houtwerk, metaal en kunststof voorbehandelen |
|
4 Verf gebruiksklaar maken |
|
5 Dekkend en niet dekkend schilderwerk aanbrengen |
|
Behangwerk |
|
competenties | concretiseringen |
6 Ondergrond voorbereiden |
|
7 Afmeten, inlijmen, bekledingsmateriaal aanbrengen |
|
Plaatsen van soepele vloerbekleding |
|
competenties | concretiseringen |
8 Soepele vloerbekleding gelijmd en gespannen plaatsen |
Soepele vloerbekleding los leggen of lijmen:
|
9 Vloeroppervlakken afwerken |
|
5 Tuinbouw |
|
Algemeen Tuinbouw |
|
competenties | concretiseringen |
1 Gereedschappen gebruiken en machines bedienen |
|
2 Gereedschappen en machines onderhouden |
|
Onderhoud |
|
competenties | concretiseringen |
3 Grasperken onderhouden |
|
4 Hagen scheren en snoeien |
|
5 Wegen en paden onderhouden | |
6 Beplanting verzorgen en onderhouden | |
7 Sloten en greppels reinigen | |
8 Onkruid bestrijden |
|
9 Afsluitingen plaatsen en onderhouden | |
De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen ASV OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan. | |
Na het behalen van alle competenties vermeld onder “algemeen” en van alle competenties van drie van de vijf componenten (bouw, hout, schilder- en decoratiewerk, installatietechnieken, tuinbouw) behaalt de leerling het getuigschrift van onderhoudsassistent. | |
Nuttige links
|
Opleidingsvorm 3 verstrekt naast een algemene, sociale vorming een beroepsgerichte vorming met het oog op integratie in een gewoon leef- en arbeidsmilieu. Hiertoe werden opleidingsprofielen ontwikkeld.
Per opleiding worden de competenties vermeld die leerlingen moeten verwerven om een getuigschrift van een opleiding te halen. Er wordt ook aangegeven welke competenties leerlingen moeten verwerven voor het behalen van een getuigschrift van verworven competenties van een afgerond geheel dat leidt tot inzetbaarheid op de arbeidsmarkt.
Voor het formuleren van de competenties en de concretiseringen zijn de beroepsprofielen het referentiekader geweest. Voor de opleidingen die niet afgeleid zijn van beroepsprofielen werden de opleidingsprofielen en concretiseringen voorgelegd aan ervaringsdeskundigen van het onderwijsveld en de arbeidsmarkt. Op deze manier zijn de opleidingsprofielen afgestemd op de verwachtingen van de arbeidsmarkt. Omwille van de herkenbaarheid en om de aansluiting mogelijk te maken met het volwassenenonderwijs werd bij het formuleren van de competenties en de concretiseringen gestreefd naar analogie met de beroepsopleidingstrajecten uit het modulair volwassenenonderwijs en het experiment modulair beroepsonderwijs.
Opleidingen die dezelfde naam dragen hebben dezelfde inhoud, ongeacht de onderwijsvorm waarin de opleiding wordt aangeboden. Dit is nodig om compatibel te zijn met de vraag van de arbeidsmarkt en om de einddoelstelling van OV3 te realiseren. Eenzelfde benaming en eenzelfde inhoud betekent niet dat de methodische aanpak of de duur van de opleiding identiek moeten zijn. Daarin behoudt het buitengewoon onderwijs zijn eigenheid.
De ondersteunende kennis en sleutelvaardigheden worden geselecteerd uit de ontwikkelingsdoelen algemene en sociale vorming OV3 en gekaderd binnen het handelingsplan.
De noodzakelijke beroepsgerichte vaardigheden zijn vastgelegd in het Besluit van de Vlaamse regering van 6 december 2002.
Besluit Vlaamse regering
De ontwikkelingsdoelen werden vastgelegd bij besluit van de Vlaamse regering tot bepaling van de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen van het gewoon basisonderwijs van 19.04.2002 en bij decreet van 19.07.2002.