In opdracht van onderwijsminister Pascal Smet werd de peiling Nederlands: lezen en luisteren in het basisonderwijs uitgevoerd. De resultaten van deze peiling werden tijdens het colloquium op 22 mei 2014 bekend gemaakt.
De resultaten van dit peilingsonderzoek kan u raadplegen via de brochure.
De presentaties van de sprekers op het colloquium:
- Presentatie: resultaten peiling Nederlands
- Presentatie: reflectie Prof. Dr. Koen Van Gorp
- Presentatie: voorleeskriebels - A. De Vylder
- Presentatie: leesbevordering in de praktijk - H. Buys
- Presentatie: leesbevordering in een multiculturele context - D. Terryn
- Presentatie: luisterboeken voor leerlingen met een leesbeperking - R. Joris
Werkseminarie peiling Nederlands (bao)- 09/12/2014
Op 9 december organiseerde AKOV in het VAC (Gent) een werkseminarie over de peilingen Nederlands in het lager onderwijs. Lees het verslag van het werkseminarie.
- Presentatie: Bart Masquillier (VVKbao)
- Presentatie: Bas Hemker (PPON)
- Presentatie: Daniël Van Nijlen (resultaten peiling Nederlands)
- Presentatie: Daniël Van Nijlen (werkwijze peilingsonderzoek)
- Presentatie: Prof. Jan Van Damme (PIRLS 2006)
- Presentatie: Steven De Laet (OVSG)
Paralleltoetsen
Wilt u als school zelf nagaan hoe goed u erin slaagt om de leerlingen efficiënt en effectief informatie te laten verwerven en verwerken, dan kan u gebruik maken van de paralleltoetsen. Deze paralleltoetsen meten exact hetzelfde als de peilingstoetsen maar met andere opgaven. U kan deze paralleltoetsen bij uw leerlingen afnemen en gratis een feedbackrapport aanvragen. Het Steunpunt Toetsontwikkeling en peilingen zorgt voor dit feedbackrapport. De overheid kent de resultaten van de paralleltoetsen niet.